De grote refit

Alles gaat stuk op zee. Echt alles. Er zijn nog maar heel weinig onderdelen op de boot die ik niet uit elkaar gehaald heb. En schoon weer in elkaar gezet natuurlijk, de boot moet ons wel verder brengen. Gelukkig kochten we een geweldig gebouwd schip in topconditie. Maar na 15 jaar varen, de boot is dan al bijna 20 jaar oud en is twee keer rond de wereld gevaren, moeten we er toch aan geloven: de refit. In Maleisië kan het. We kunnen er langdurig blijven, er is een plek waar het kan en er zijn bedrijven die het werk aankunnen. Erg veel hebben we zelf gedaan, maar het zandstralen en spuiten van de boot moesten we natuurlijk uitbesteden. Nou, dáár wordt een Nederlander dus niet echt gelukkig van. Uiteindelijk is het resultaat wel goed, maar dat heeft wel heel veel voeten in aarde gehad.


Gespoten: Eindelijk, de eerste laklaag zit erop! En, nog redelijk netjes ook. Na bijna een jaar vuiligheid, frustraties en tegenvallers eindelijk een meevaller. We zien onze boot meteen weer opkrabbelen. Maar wat een hondenbaan dat spuiten. De tent rond de boot was weliswaar niet volledig afgesloten maar de verfnevel kon er nergens uit. Een blower zorgde voor enige ventilatie maar die bracht meer stof naar binnen dan frisse lucht. Jimmy, de schilder had zichzelf wel volledig ingepakt en hij had een stofbril met verfmasker op, maar ik betwijfel of hij kon zien waarmee hij bezig was. Om de 10 minuten moest hij er even tussenuit om een hap frisse lucht van 32C te nemen.

Pangkor Marina Lumut, Maleisië.


Teak: Ook het teak in de cockpit is niet meer wat het geweest is. Met name onder de lieren is het erg slecht. Ook willen we weten hoe het eronder uitziet dus alles gaat eruit. Voor de restauratie hebben we een bedrijf ingehuurd, maar het slopen doen we zelf. Van de 4 elektrische lieren die we moesten verwijderen werkte er een niet mee, die heb ik er uiteindelijk af moeten slijpen.

Lumut, Maleisië, ……


Zandstralen: Nu alles wat redelijkerwijs te demonteren was van de boot af is begint de grote rotklus: zandstralen. Elk slecht plekje in de lak wordt tot aan het aluminium kaal gestraald. Nou dat zijn heel wat plekjes. En als je eenmaal bezig bent dan blijken er nog meer te zijn. Kortom, de straler was er twee maanden mee bezig. Elke dag z’n beschermende kleding aan, afgesloten helm met stinkende lucht uit de compressor op z’n kop en gaan met die banaan. Het is hier pakweg 32 C en hij werkte in de felle zon, de man moet gekookt zijn. Wat ook niet hielp, tussendoor kwamen er tropische buien voorbij. Als het blanke aluminium dan nog niet in de etching primer en grondverf stond dan moest hij het opnieuw stralen.

Lumut, Maleisië, …


Demonteren: Werkelijk alles, binnen en buiten het schip, demonteren we en halen we uit elkaar om schoon te maken, in te vetten of om te schilderen. Al het dekbeslag, de ramen , de luiken, de deuren, de sloten, de scharnieren, de lieren, de vismolens, de stuurinrichting, de mast, de zalingen, alle blokken, het lummelbeslag, de giek, de deuren,  de apparatuur, het roer, de windvaan, de pompen, de afsluiters…….. op de motor na hebben we alles in onze handen. Ondertussen moesten we natuurlijk wel onthouden waar alle boutjes, moertjes, ringetjes en onderdelen vandaan kwamen. Veel konden we bij elkaar houden maar heel veel bewaarden we in gemarkeerde zakjes. Ik overdrijf niet als ik zeg dat we van pakweg 10.000 onderdelen moesten onthouden waar ze vandaan kwamen. Dat de markeringen verdwenen en de zakjes verteerden hielp natuurlijk ook niet.

Lumut, Maleisië, …..


Uit het water: De grote refit is begonnen. We zetten de boot op de kant en gaan een maand of 6 terug naar Nederland. Moed verzamelen zeg maar. Met Leo, die ons 6 weken komt helpen, beginnen we daarna met het demonteren van alles wat los en vast zit. Pas dan beseffen we hoe slecht alles er aan toe is en hoeveel werk we ons op de hals gehaald hebben. Veel is lastig te demonteren omdat de boutjes breken, vastgeroest zitten of stukdraaien. De hoeveelheid onderdelen die van de boot afkomt groeit gestaag en bijna alles wordt in ons appartement opgeslagen. Gelukkig hebben we daar een kamer vrij. Leo en ik demonteren, Lorie gaat alle onderdelen met chemicaliën en staalborstels te lijf.

Bijna alles is gedemonteerd en opgeslagen, hier verhuizen we de boot naar de straalplaats. Lumut, Maleisië, ….